Nu kan Dybbølsbro lukkes for biler
Lige så mange cyklister som på Dronning Louises Bro – og lige så mange fodgængere som i Nyhavn. Modelberegninger viser, at Dybbølsbro inden for en årrække bliver en af de tre travleste strækninger i København, målt på cyklister og fodgængere. Derudover udvikler hele området sig omkring Dybbølsbro i en retning, der fordrer gode forbindelser for fodgængere og cyklister. På trods af at der for nylig er etableret et nyt kryds på Vesterbro-siden, har broen langt fra kapacitet nok til at rumme den øgede trafik i længden, og derfor må broen lukkes for biler. Det er vurderingen i en ny trafikplan fra Teknik- og Miljøforvaltningen, som politikerne nu kan beslutte at sætte i offentlig høring.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) er ikke i tvivl. Hun mener, at det er helt nødvendigt at skabe bedre plads til cyklende og gående i området:
“Dybbølsbro er i dag et overfyldt virvar af cyklister og gående, og der er simpelthen ikke plads nok. Samtidig er vi ved at udvikle et område, som peger på en fremtid med færre biler. Godsbaneterrænet, som skal være næsten bilfrit. Og den nye IKEA, som er baseret på adgang på cykel og til fods. Vi skal indrette Dybbølsbro, så den passer til de behov,” siger hun.
Udover den nye IKEA åbner allerede i år og i de kommende år blandt andet et spillested i Kaktustårnene, den nye Fjernbusterminal, Havneholmen Metrostation og Kødbyen Skole. Samtidig er Fisketorvet på vej med en udvidelse, og Postbyen og Godsbaneterrænet ved at blive udviklet. Alt sammen kommer til at skabe større og nye trafikstrømme på Dybbølsbro og i det omkringliggende område.
Derfor lægger trafikplanen op til at spærre for biltrafik, både på selve broen og på de nordvendte ramper. Det skal sikre bedre flow og flere forbindelser for cykler og gående, og så skabes der plads rundt omkring på broen, som ville kunne bruges til fx ophold eller cykelparkeringspladser.
“Det vil selvfølgelig være rigtig godt, hvis vi også kan få løst nogle af de problemer, vi har med cykelparkering. Samtidig er der jo også fantastisk solnedgang på Dybbølsbro, og man kan sidde der og se ud over banelegemet. Det kan noget.”
Løsningen vil til gengæld betyde et øget pres fra biltrafik på blandt andet Bernstorffsgade, Tietgensgade og Enghavevej. Derudover vil lukningen af de nordvendte ramper medføre, at Fisketorvets tagparkering kun kan tilgås via de sydvendte ramper, samt at de eksisterende ca. 20 parkeringspladser på rampen nedlægges.
Krydset Havneholmen/Vasbygade vil blive påvirket og belastet af den generelle fremtidige udvikling i trafikken samt af den kommende byudvikling i området i sådan grad, at det med helhedsplanen anbefales, at der foretages en videre undersøgelse af krydset frem mod en evt. kapacitetsudvidelse. Derfor er det også vigtigt for teknik- og miljøborgmester Line Barfod at understrege, at planen for Dybbølsbro skal være et led i en større trafikplanlægning:
”Denne her trafikplan kan ikke stå alene, men understreger behovet for, at vi får en samlet trafikplan for hele den del af København – som Kgs. Enghave og Vesterbro Lokaludvalg også har peget på,” siger hun.
Trafikplanen behandles på mødet i Teknik- og Miljøudvalget mandag den 19. juni 2023, og her kan politikerne beslutte at sende den i offentlig høring. Går planen igennem, vil Borgerrepræsentationen allerede i forbindelse med budget 2024 kunne afsætte midler til første etape af planen, som vil være at lukke selve Dybbølsbro for biltrafik og omprofilere/omdanne den – forudsat at planen vedtages endeligt i Borgerrepræsentationen inden udgangen af 2023.
Fakta
I dag er det 83 procent af trafikanterne på Dybbølsbro, der går eller cykler.
Hvis der ikke ændres på Dybbølsbro, forventes der på en hverdag i 2035 at passere 33.400 cykler, 19.200 fodgængere og 10.600 biler, hvilket samlet set er en stigning i trafikken på over 40 procent ift. i dag.
Hvis de foreslåede ændringer gennemføres, vil mængden af cyklister og gående forventeligt blive endnu højere – cirka 40.00 cykler og 19.000 fodgængere pr. døgn, svarene til en stigning på hhv. 65 procent og 50 procent ift. 2018.
Disse beregnede trafikmængder for 2035 svarer til antallet af cyklister på Dronning Louises Bro og antallet af fodgængere på en sommerdag i Nyhavn.
Ifølge trafikmodelberegningerne er 63 procent af bilturene på Dybbølsbro gennemkørende og uden ærinde i området.
Beregningerne viser, at lukningen af Dybbølsbro vil give 3.100 flere køretøjer i Bernstorffsgade og 2.900 flere køretøjer på Enghavevej pr. døgn i 2035, svarende til en stigning på cirka 10 procent.
Foruden trafikvæksten som følge af omfordeling i trafikplanen, vil der ske en generel trafikvækst på ca. 10 procent frem mod 2035. Den samlede trafikbelastning i Bernstorffsgade vil da stige med ca. 20 procent. Dette kan medvirke til reduceret fremkommelighed for bil- og bustrafik i krydset Bernstorffsgade/Tietgensgade og i Bernstorffsgade generelt.
Ønsker om at udarbejde en helhedsplan er oprindeligt kommet fra Vesterbro Lokaludvalg.
I forbindelse med udarbejdelsen af planen er der afholdt møder med Fisketorvet, IKEA, Kaktustårnene, Styrelserne, DSB, Vesterbro Lokaludvalg, Ældrerådet, Handicaprådet og Ungerådet. Flere af aktørerne har været positive over for en lukning af Dybbølsbro for biltrafik, mens andre har forholdt sig neutralt.
Fisketorvet har udtrykt bekymring i forhold til en lukning af Dybbølsbro og de nordvendte ramper for biltrafik. Fisketorvet har udtrykt bekymring over, at adgangen til centerets tagparkering forringes ved at fjerne tilkørselsmulighederne fra Vesterbro og den ene side af Kalvebod Brygge.
Forvaltningen har taget Fisketorvets bemærkninger til efterretning og har tilpasset løsningsforslaget for forpladsen, så den følger Fisketorvets ønsker om at bevare muligheden for en vendemulighed og afsætningspladser foran centerets indgang.