Byens hjerte bliver mere fredeligt
Det har længe været et stort ønske for teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) at få færre biler i Middelalderbyen – og nu er det lykkedes sammen med et bredt udsnit af partierne i Borgerrepræsentationen at finde penge til at sætte arbejdet i gang.
”Vi står midt i en galoperende klimakrise. Vi har brug for øjeblikkelig handling, der virker her og nu. Her er det afgørende at få mindsket biltrafikken og skabt bedre forhold for cyklister. Forslaget er en udløber af borgernes egne ønsker, og jeg er ikke i tvivl om, at det vil skabe meget bedre byrum, og Middelalderbyen vil blive et bedre sted både for beboere og dem, der færdes i trafikken”, siger hun.
600 p-pladser nedlægges
Konkret betyder det, at der skal nedlægges 600 p-pladser. Det skal blandt andet gøre plads til, at man kan flytte eksisterende cykelstativer, for at aflaste gader og pladser for parkerede cykler. I alt flyttes 700 cykelstativer. Derudover etableres der 1000 nye cykelstativer inkl. ladcykelparkering med stativ samt kapacitet til op mod 80 ladcykler, som kan parkere på markerede arealer, dog uden stativer.
Fortsat muligt at parkere med licens
Beboerne vil fortsat have mulighed for at parkere med beboerlicens i p-huse rundt om Middelalderbyen. Beboerlicenser giver adgang til 580 erstatningspladser i parkeringshuset under Israels Plads i år 2022-2023. I 2024-2028 giver licensen samlet set adgang til 520 parkeringspladser i parkeringshuset. I 2029-2031 vil der samlet set være 480 parkeringspladser til rådighed.
Cykling mod ensretning
Budgetbeslutningen indebærer desuden, at der tillades cykling mod ensretningen i flere af de gader, hvor det for nuværende ikke er tilladt. Derudover ensrettes Rådhusstræde for biler fra Nybrogade til Brolæggerstræde. I Gåsegade vendes ensretningen i forhold til den nuværende.
FAKTA
Beboerlicenser giver adgang til 580 erstatningspladser i parkeringshuset under Israels Plads i år 2022-2023. I 2024-2028 giver licensen samlet set adgang til 520 parkeringspladser i parkeringshuset. I 2029-2031 vil der samlet set være 480 parkeringspladser til rådighed.
Budgetbeslutningen baserer sig på den Byrums- og trafikplan, som Teknik- og Miljøforvaltningen har udarbejdet tidligere på året, på baggrund af anbefalinger fra Borgersamlingen om Middelalderbyen. Læs anbefalingerne her:
Baggrund | Mindre biltrafik i Middelalderbyen (kk.dk)
Aftalepartierne har besluttet er enige om, at trafik- og byrumsplanen indfases løbende, og at Nørre Kvarter fredeliggøres i sidste fase på baggrund af en evaluering, som bygger på borgerinddragelse.
I sommeren 2021 blev der afviklet forsøg på fem strækninger. Læs mere om byrumsforsøgene her: Byrumsforsøg | Mindre biltrafik i Middelalderbyen (kk.dk)
Der er cirka 4000 parkeringspladser i parkeringshusene i og omkring Middelalderbyen, hvor beboere vil kunne parkere med beboerlicens. Der er desuden cirka 1150 private parkeringspladser i gårdene i Middelalderbyen.
Der er afsat 16,3 mio. kroner til gennemførelse af initiativet over de kommende fire år.